KKM beri tumpuan bangunkan Kertas Putih Kesihatan

 


KEMENTERIAN Kesihatan komited untuk bekerjasama dengan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) bagi pembaharuan penjagaan kesihatan negara, kata menterinya, Dr Zaliha Mustafa.

Pendirian itu dinyatakan Ahli Parlimen Sekijang itu melalui catatan di Facebooknya susulan kunjungan hormat daripada wakil WHO dan ketua pejabat negara ke Malaysia, Brunei Darussalam dan Singapura, Dr Rabindra Abeyasinghe, semalam.
 
"Kami membincangkan kerjasama meluas dengan WHO, dan untuk meneruskan hubungan pelbagai hala dalam pembaharuan penjagaan kesihatan di Malaysia.

"Malaysia mengambil bahagian dalam Mesyuarat Lembaga Eksekutif (EB) WHO ke-152 yang akan datang, sebagai naib pengerusi pertama, dari 30 Jan hingga 7 Feb, di Geneva, Switzerland.

"Malaysia akan mencadangkan draf resolusi Sains Tingkah Laku untuk Kesihatan Lebih Baik yang menandakan hasrat negara untuk berada di barisan hadapan seni bina kesihatan global," kata Ahli Parlimen Sikijang itu.

Sementara itu, Zaliha ketika mengulas pertemuan dengan Rabindra menjelaskan pelbagai isu kesihatan, termasuk mengurangkan penyakit tidak berjangkit (NCD) berkaitan diet dan menangani beban berganda kekurangan zat makanan dan meningkatkan status pemakanan telah dibincangkan.

Kementerian juga menyatakan keperihatinan terhadap kesihatan global dan pengurusan NCD melalui pelbagai program berasaskan komuniti.

"Selain itu, Kementerian memberi tumpuan untuk membangunkan Kertas Putih Kesihatan, satu kenyataan kolektif mengenai bagaimana sistem kesihatan boleh menjadi lebih mampan dan berdaya tahan melalui pendekatan keseluruhan kerajaan dan keseluruhan masyarakat.

KKM komited pada pembaharuan penjagaan kesihatan
"Kami juga telah bersetuju tentang keperluan untuk mengukuhkan kerjasama sedia ada, terutamanya dalam kesihatan digital, pembaharuan penjagaan kesihatan dan pembiayaan dan pengurusan penyakit berjangkit, di mana WHO boleh terus menyediakan bantuan teknikal untuk meningkatkan kapasiti dalam negara serta peluang untuk menonjolkan Malaysia. kepimpinan dalam isu kesihatan serantau dan global," jelasnya.

Turut hadir Ketua Pengarah Tan Sri Dato Seri Dr Noor Hisham Abdullah, timbalan ketua pengarah (kesihatan awam) Datuk Dr Norhayati Rusli, pengarah bahagian perancangan Dr Rozita Halina Tun Hussein, dan pegawai kanan kementerian kesihatan yang lain.

Post a Comment

0 Comments