Jualan Rahmah: harga barang dah murah

 


KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) sudah dan sedang mengadakan perbincangan dengan beberapa pasar raya untuk pelaksanaan jualan harga murah dibawah program Jualan Rahmah.

Menterinya, Datuk Seri Salahuddin Ayub ketika perasmian program itu di Klang semalam berkata, melalui program itu kelak, sebanyak 1,000 jenis barangan keperluan akan mengalami penurunan harga sehingga 30 peratus.

Diusahakan melalui libat urus dengan pemain industri peruncitan tanpa sebarang kos dari pihak kerajaan, langkah itu jelasnya dijangka dapat menangani isu sara hidup rakyat terutama golongan B40 dan miskin tegar.

Justeru bagi memastikan semua usaha kerajaan itu dapat segera dijayakan, beliau menggesa lebih banyak pasar raya menyertai program tersebut.

"KPDN boleh memberi permit notis jualan murah bagi mana-mana pasar raya untuk melaksanakan Jualan Rahmah sehingga maksimum empat bulan.

"Pasar raya yang menyertai Jualan Rahmah ini boleh menawarkan harga barangan keperluan di antara 3 hingga 30 peratus lebih murah dari harga biasa di premis masing-masing di seluruh negara.

"KPDN menyeru supaya lebih ramai lagi pemain industri khususnya pasar raya hiper dan pasar raya supaya dapat bersama-sama berganding bahu dengan kerajaan untuk menjayakan aspirasi ini," katanya.

Beliau turut memberitahu, pihak pasaraya boleh menentukan sendiri jenis barangan yang diturunkan harga  dan sama ada ia dilaksana secara bermusim atau sebaliknya.

Difahamkan antara pasar raya yang sudah menyatakan kerjasama untuk program itu adalah Econsave, Mydin, Aeon Big, 99 Speedmart.

Econsave jelasnya menjadi perintis dengan melancarkan kempen penurunan 1,000 barangan antara barangan terbabit adalah tepung gandum, minyak masak, mi segera, kopi, susu tepung bayi, susu sejat, biskut, sabun, lampin pakai buang.

Inisiatif Jualan Rahmah bakal diperluas
"Econsave akan menawarkan potongan harga antara 10 hingga 30 peratus untuk 1,000 SKU sehingga 22 April ini di semua 91 cawangan Econsave di seluruh negara.

"InsyaAllah, kita teruskan inisiatif Rahmah ini secara berperingkat sepanjang tahun. Ada beberapa lagi inisiatif RAHMAH yang lain yang bakal kita umumkan nanti. Nantikan insyaAllah ," kata Ahli Parlimen Pulai itu dipetik hantaran di Facebooknya.

Post a Comment

0 Comments