Gojek: penerimaan awal rakyat bercampur baur



CADANGAN pelaksanaan perkhidmatan teksi motosikal atau Go-Jek di negara ini mendapat pelbagai reaksi dari natizen.

Tinjauan awal di laman sosial mendapati kebanyakkan mereka kurang bersetuju dengan cadangan yang asalnya dikemuka Kementerian Belia dan Sukan (KBS) itu.

Bancian dibuat Berita Harian di laman mikro twitternya kurang 24 jam selepas kabinet dilapor bersetuju secara prinsip atas cadangan itu menunjukkan 52 peratus warganet menolak pelaksanaan Gojek.

Rata-rata mereka mempersoalkan tahap keselamatan bakal pelanggan yang mahu menggunakan perkidmatan tersebut.

"Kalau betul nak perkenalkan Gojek..jaga keselamatan penunggang motosikal dahulu. Jalan motor tak terjaga. banyak kemalangan melibatkan motosikal," kata Merlin.
Pandangan serupa turut diberikan Zairil Kamal,  dalam satu komen di laman Facebook  beliau berkata perkhidmatan itu kurang sesuai dilaksanakan kerana  kadar kemalangan melibatkan motosikal di negara ini sangat tinggi iaitu sebanyak 60 peratus.

"Itu fakta, jadi tak perlulah,"jelasnya.

Mengapa tidak DegoRide?

Selain faktor keselamatan, rata-rata warganet yang kurang senang dengan cadangan itu turut mempertikai mengapa kerajaan terpaksa mengambil model perkhidmatan yang diasaskan di negara jiran Indonesia itu.

Tegas mereka, Malaysia pernah mewujudkan sistem serupa yang dikenali DegoRide yang sebelum ini dihentikan atas kononnya faktor keselamata.

"Bagaimana pula dengan pelopor dan perintis e-hailing motosikal pertama Malaysia yang tidak diluluskan dahulu, DegoRide?

Mungkin tidak secanggih Go-Jek tapi bukan produk anak watan, anak tempatan patut di utamakan dulu," kata Afdzal Adeni Awang.

Semalam, Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Seri Mohd Redzuan Yusof berkata, Kabinet sudah memberi lampu hijau bagi perkhidmatan itu.

Namun jelasnya, KBS dan Kementerian Pengangkutan (MOT) perlu tampil memperincikan undang-undang berkaitan secepat mungkin.

Sementara itu, disebalik bantahan dibuat sebahagian besar warganet, ada juga yang bersetuju dan menyambut baik cadangan tersebut.

Menurut Shah Sneijder, perkhidmatan itu bagus utk perjalanan dekat dan mereka yang berpendapatan rendah kerana perkhidmatan bas di negara ini masih kurang efisyen.

Caj dikenakan perkidmatan tambang teksi dan grab pun tambahnya terlalu mahal buat golongan kurang berkemampuan.

Ada juga warganet yang berpendapat, pengenalan perkhidmatan tersebut sebagai peluang bagi golongan muda menambah pendapatan.

Post a Comment

0 Comments