Afiq ungguli peringkat pertama remaja kebangsaan




JUARA Kriterium De Draai, Belanda, Afiq Iskandar sekali lagi menunjukkan kehebatannya.

Kali ini pelumba berusia 16 tahun itu muncul pemenang peringkat pertama Perlumbaan Berperingkat Remaja Kebangsaan Yayasan CIMB 2019 di Bandar Sri Sendayan, Seremban, semalam.

Percaturan Afiq menjarakkan diri dari peloton bersama tujuh pelumba lain seawal kilometer ke-30 membuahkan hasil apabila berjaya merebut jersi merah Yayasan CIMB.

Rakan sepasukan, Muhammad Haizam dan Muhammad Hakimi Ajis dari pasukan Selangor pula masing-masing menamatkan perlumbaan di kedudukan kedua dan tiga.

“Setelah ‘neutral start’, ramai pelumba cuba memisahkan diri dari peloton tetapi tidak berjaya. Saya bersama tujuh pelumba lain berjaya buat pemisahan.

"Namun, perlumbaan ini tak mudah yang disangka, peloton makin merapatkan kedudukan ketika perlumbaan berbaki lebih kurang 10 kilometer.

“Alhamdulillah, kami berupaya menjarak semula dan seterusnya muncul juara. Kejayaan ini menjadi pendorong buat saya dan pasukan bagi perlumbaan peringkat kedua," kata Afiq yang turut memenangi jersi (Raja Pecut) pada peringkat pertama ini.

Afiq turut membolot jersi Raja Pecut | Sumber- Google
Perlumbaan Berperingkat Remaja Kebangsaan Yayasan CIMB merupakan acara tahunan anjuran Yayasan CIMB dan Junior Cycling Malaysia dalam misi memberi pendedahan kompetitif kepada bakat baharu sukan berbasikal

Seramai 54 pelumba dari sepuluh pasukan negeri dan pembangunan remaja Singapura bersaing dalam perlimbaan tiga peringkat itu.

Peringkat kedua akan berlangsung esok bermula dari Dataran Senawang ke Bandar Sri Sendayan membabitkan jarak 133.5km disusuli dengan peringkat ketiga di D’Tempat Country Club, Bandar Sri Sendayan pada Ahad.

Post a Comment

0 Comments