Lawatan PM ke Singapura manfaatkan isu penting


MALAYSIA
meminta supaya Singapura meneliti kerja penambakan di sekitar kawasan Batu Puteh, agar tidak memberi kesan kepada persekitaran dan persempadanan negara ini.

Pendirian itu dinyatakan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada media Malaysia di akhir lawatan rasmi ke republik ini semalam.

"Hal itu harus dimuktamadkan. Saya mendapat persetujuan Perdana Menteri Lee Hsien Loong untuk mendengar hujah kita dalam masa terdekat,” katanya.

Anwar turut menjelaskan, Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) telah meletakkan kawasan Batu Puteh sebagai milik Singapura, maka penambakan yang dilakukan Singapura adalah mengikut keputusan yang sah.
 
"Kita terpaksa terima keputusan ICJ, tetapi penafsiran, pentakrifan dan interpretasi persetujuan itu sedang kita bincang sejauh mana penambakan (di pihak Singapura) yang boleh dilakukan,” katanya yang turut ditanya media apakah Malaysia tidak akan merayu keputusan itu.
 
Sementara itu Anwar ketika merumuskan lawatan rasmi ke Republik itu berkata,  kunjungan beliau dapat manfaatkan beberapa perkara termasuk isu-isu sensitif, yang menurutnya boleh dibincangkan lagi dengan teliti.

Susulan pertemuan dengan Lee, Singapura jelasnya kini bersedia membuka perbincangan berkaitan isu air dengan perkiraan baharu bagi memastikan bekalan air mencukupi bagi negeri Johor dan Singapura.

Turut dibincangkan isu berkaitan ruang udara
Kedua-dua negara juga  bersetuju untuk menetapkan kawasan lalu lintas ruang udara yang harus jadi hak mutlak Malaysia.

"Di samping itu Singapura bersedia berbincang supaya laluan untuk Lapangan Terbang Antaranangsa Changi tidak diganggu sesiapa, supaya dapat dimanfaatkan untuk laluan penerbangan republik itu,” katanya dipetik laporan Bernama.

Post a Comment

0 Comments