Perlumbaan penuh drama di MotoGP Austria



PERSAINGAN MotoGP Grand Prix Austria yang berlangsung di litar Red Bull Ring semalam cukup menghiburkan peminat lumba motosikal.

Persaingan sengit diantara penunggang Ducati, Andrea Dovizioso dan juara bertahan Marc Marquez, yang menunggang bagi pasukan Repsol Honda dianggap sebagai sangat epic.
 
Divizioso meraikan kemenangan | Sumber-motogp.com
Kedua mereka menunjukkan gaya tunggangan dengan cukup agresif. Dovizioso lebih banyak menguasai perlumbaan, namun Marquez yang memulakan perlumbaan di petak paling depan memberi saingan cukup kuat sepanjang perlumbaan.

Dalam perlumbaan penuh aksi itu, Davizioso melakar kemenangan sensasi apabila bijak menggunakan peluang di selekoh terakhir sebelum memacu laju ke garisan penamat. Beliau menamatkan perlumbaan dengan catatan masa 39:42.771 saat.

“Saya tidak terfikir mampu memintasnya pada selekoh terakhir tapi itu adalah satu-satunya peluang yang tinggal, jadi saya hanya perlu mencuba.

“Kadangkala anda perlu melakukan sesuatu yang ‘gila’. Saya amat berkeyakinan ketika itu,” kata Dovizioso, 33 sebaik perlumbaan.

Kemenangan tersebut membolehkan Dovizioso mengekori rapat kedudukan juara keseluruhan dengan hanya 58 mata di belakang Marquez.
 
Marquez sekadar di kedudukan kedua | Sumber-motogp.com
Ini adalah kemenangan pertama buat pelumba Itali itu sejak memenangi perlumbaan pembuka tirai 2019, Grand Prix Qatar, Mac lalu.

Pada perlumbaan semalam juga, jentera Ducati dilihat menggunakan pakej aerodinamik yang tidak pernah digunakan sebelum ini, ia teutamanya pelindung sisi dibahagian roda depan dan belakang.

Penggunaan pakej baru itu dilihat antara faktor menyebabkan jentera Honda sukar memintas Ducati di laluan panjang dan lurus.

Sementara itu, Marquez yang sekadar di tempat kedua dengan ketinggalan 0.213 saat dibelakang Dovizioso tetap berpuas hati dengan pencapaiaannya semalam. Pelumba Sepanyol itu sebelumnya mencatatkan masa terbaik pada sesi kelayakan.

Kejayaan meraih “pole position” ke-59 itu sekaligus mengatasi rekod milik lagenda dan bekas juara lima kali Mick Doohan.

El Diablo sekali lagi naik podium | Sumber – motogp.com
“Saya tetap gembira menamatkan perlumbaan di tempat kedua. Kami lepaskan peluang di selekoh terakhir.

“Dovi mempamer tunggangan yang hebat. Buat masa ini, saya mendahului 58 mata, jadi saya hanya perlu meneruskan rentak,” kata pelumba berusia 26 tahun itu dipetik AFP.

Pada perlumbaan itu, Fabio Quartararo yang menunggang untuk Petronas Yamaha Racing Team (SRT) terus mencatatkan rekod cemerlang. Pelumba Perancis berusia 20 tahun itu apabila melengkapkan podium dengan menduduki tangga ketiga.

Quantararo, rookies yang diberi gelaran ‘El Diablo’ sejak awal musim mencuri perhatian ramai, apa lagi menunggang untuk pasukan ‘Underdog’ yang baru menyertai kejuaraan tersebut musim ini.

Hafiz gagal menamatkan perlumbaan | Sumber – motogp.com
Peminat tempatan sudah tentu sedikit kecewa dengan kemalangan yang menimpa Hafiz Syahrin pada perlumbaan ini.

Sememangnya perlumbaan kali ini dipenuhi aksi-aksi kemalangan, pada pusingan ketiga pelumba Malaysia itu hilang kawalan dan terjatuh dari motosikal.

Hafizh yang mengalami kecederaan pada kepala dilaporkan telah dibawa ke hospital tempatan bagi mendapatkan rawatan.




 


Post a Comment

0 Comments