Rafizi sangkal fitnah RON95, Diesel bakal naik harga

 MENTERI EKONOMI menafikan khabar angin tular di media sosial yang mendakwa harga petrol RON95 dan diesel akan naik sebelum Aidilfitri ini susulan pelaksanaan subsidi bersasar.

Bercakap kepada pemberita selepas Sesi Libat Urus Bersama Menteri Ekonomi berkaitan PADU di Shah Alam pada Sabtu, beliau menegaskan fokus kerajaan ketika ini adalah kepada penyediaan bantuan dan sistem sokongan terutamanya pendaftaran PADU sebelum memikirkan sebarang keputusan melibatkan subsidi petrol dan diesel.

“Kami telah menjelaskan bahawa kami mahu terlebih dahulu menyediakan semua bantuan dan sistem sokongan untuk rakyat sebelum sebarang keputusan mengenai subsidi petrol.

“Keputusan seperti kenaikan harga petrol tidak mungkin dibuat memandangkan ia terlalu hampir dengan tarikh pelaksanaan PADU.

“Kerajaan juga mengumumkan sebelum ini pelaksanaan subsidi bersasar akan berlangsung pada suku kedua ke atas kerana bila kita lihat garis masa, kita memang perlukan suku pertama kira-kira empat ke lima bulan pertama untuk menyelesaikan sistem sokongan untuk bantuan kepada orang ramai,” jelasnya.

Sementara itu, beliau turut menegaskan kerajaan tidak akan melanjutkan tarikh akhir 31 Mac yang ditetapkan untuk PADU dan menasihatkan mereka yang masih belum mendaftar untuk berbuat demikian secepat mungkin.

“Ia penting bagi kerajaan untuk penstrukturan semula subsidi yang dirancang dan disasarkan. Melanjutkan (tarikh akhir) akan menyebabkan kerajaan menanggung kos tambahan RM2 bilion sebulan dalam subsidi bahan api,” tambahnya.

Post a Comment

0 Comments