Persatuan veteran akui kerajaan MADANI prihatin nasib bekas tentera

PERSATUAN Veteran Angkatan Tentera Malaysia (PVATM) menghargai usaha kerajaan dalam membela bekas pesara tentera.

Presidennya, Datuk Sharuddin Omar sebagai mengulas pemberian Bantuan Sara Hidup (BSH) berjumlah RM300 sebulan kepada veteran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) tidak berpencen berkata, ia membuktikan kerajaan menghargai jasa, komitmen dan pengorbanan mereka.

Tambahan jelasnya,  kebanyakan veteran ATM tidak berpencen berusia 50 hingga 80 tahun tidak mempunyai pendapatan tetap selepas meninggalkan perkhidmatan.

"Kos kehidupan mereka semakin meningkat atas sebab kesihatan, jadi dengan adanya bantuan ini dapat membantu perbelanjaan ubat-ubatan dan peralatan kesihatan lain.

"Bantuan ini bukan untuk hidup mewah tetapi membantu mereka terutamanya yang kini berada di usia semakin meningkat dan menghadapi pelbagai penyakit," katanya dipetik bernama.

Sebelum ini, Timbalan Menteri Pertahanan Adly Zahari dilaporkan berkata sebanyak 27,000 daripada 41,000 veteran ATM tidak berpencen di seluruh negara sudah menerima BSH berjumlah RM300 sebulan.

Penyaluran bantuan bulanan itu dilaksanakan sejak September lepas dengan menyasarkan veteran ATM yang diklasifikasikan sebagai miskin tegar dan berada di bawah Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK).

Sharuddin Omar sementara itu berkata, setakat ini hampir 50 peratus daripada 41,000 veteran ATM tidak berpencen sudah menerima bantuan tersebut sejak September lepas.

Sementara itu, veteran ATM Kamaruddin Zainal, 67 yang dipetik laporan sama berkata pemberian BSH tersebut membuktikan kerajaan sentiasa mengenang jasa dan pengorbanan mereka kepada tanah air.

Menurutnya, bantuan bulanan itu dapat digunakan untuk menampung kehidupan terutamanya bagi mereka yang tidak bekerja selepas menamatkan perkhidmatan dalam pasukan.

"Saya bersyukur dengan bantuan ini kerana sekurang-kurangnya ada RM300 setiap bulan bagi yang tidak mempunyai pendapatan tetap untuk perbelanjaan harian," katanya yang pernah menyertai misi menyelamatkan 70 anggota elit Amerika Syarikat (AS) yang terperangkap di Pasar Bakara, di Mogadishu, Somalia pada Oktober 1993.


Post a Comment

0 Comments