MOSTI fokus kembangkan sektor IKS dan teknologi strategik

 


PEMBANGUNAN industri teknologi ‘startup’ dan pengembangan Industri Kecil dan Sederhana (SME) akan menjadi fokus Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).

Perkara itu dinyatakan menterinya, Chang Lih Kang dalam satu kenyataan di Facebook setelah menghadiri sesi taklimat kementerian bersama Timbalan Ketua Setiausaha Datuk Dr Mohd Nor Azman Hassan.

“Antara topik yang dibincangkan adalah berkaitan teknologi strategik yang merujuk kepada teknologi yang penting dan bernilai tinggi bagi negara, serta bagaimana ia dapat digunakan untuk memajukan sektor ekonomi dan sosial.

“Selain itu, juga dibincangkan mengenai dana dan geran pembangunan ‘startup’ dan SME, yang merujuk kepada bantuan kewangan bagi syarikat-syarikat yang sedang berusaha mengembangkan produk atau perkhidmatan inovatif,” katanya.

Turut dibincangkan adalah pengkomersilan R&D
Dalam hantaran sama, Ahli Parlimen Tanjung Malim itu berkata, ada juga perbincangan mengenai pengkomersilan Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) dilakukan yang merupakan usaha mengubah hasil penyelidikan ke dalam produk atau perkhidmatan yang boleh dijual ke pasaran tempatan mahupun global.

“Ini merupakan aspek penting dalam memajukan ekonomi negara, kerana ia dapat meningkatkan keupayaan syarikat-syarikat dalam mencipta nilai tambah dan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi," jelasnya dalam kenyataan itu.  

 

Post a Comment

0 Comments