Model kewangan MRT3 dipersoalkan


SEORANG
Ahli Parlimen Pakatan Harapan (HARAPAN) menyuarakan keraguannya tentang kemampanan model kewangan kerajaan untuk projek transit aliran deras MRT3.

Chang Lih Kang (KEADILAN - Tanjung Malim melalui satu kenyataan semalam mendakwa entiti pembiayaan dan pengendali projek rel, Prasarana Malaysia Berhad dan DanaInfra Nasional Berhad, telah melanggar paras hutang semasa mereka.

“Sehingga kini, jaminan pinjaman kerajaan untuk DanaInfra dan Prasarana telah mencecah RM110 bilion dan dijangka meningkat lagi dengan projek MRT3,” kata Chang.

Beliau turut mendakwa bahawa prestasi projek MRT1 boleh memberikan unjuran terhadap MRT2 dan MRT3.

“Seperti yang dilaporkan oleh Kementerian Kewangan, DanaInfra dan Prasarana masing-masing merekodkan hutang sebanyak RM76 bilion dan RM38.9 bilion menjelang akhir Jun 2021.

“Ini menjadikan jumlah keseluruhan sebanyak RM114.9 bilion, iaitu kira-kira 60.3 peratus daripada jumlah jaminan kerajaan, yang berada di luar bajet.

“Pada awal Mac, Kementerian Kewangan memberikan komitmen pembiayaan sehingga RM50 bilion untuk projek MRT3,” katanya.

Beliau turut mendakwa seperti projek MRT1 dan MRT2 sebelum ini, kos RM50 bilion untuk MRT3 mungkin akan dibiayai oleh jaminan pinjaman kerajaan di bawah DanaInfra.

“Oleh itu, hutang DanaInfra dijangka mencecah RM126 bilion dengan pelaksanaan projek MRT3.

“Ia kira-kira 40 peratus daripada bajet negara kita untuk 2022,” tegasnya dalam kenyataan itu.

Mengulas lanjut tentang dakwaanya, Chang berkata bahawa sekiranya jumlah penumpang untuk projek MRT2 dan MRT3 tidak mencapai dengan sasaran kerajaan, Prasarana tidak akan dapat bertahan.

Situasi itu katanya dikhuatiri hanya akan menyebabkan kerajaan perlu membayar pinjaman mereka kerana ia adalah pinjaman yang dijamin kerajaan.

“Negara dan rakyat akan terbeban dengan cara perbelanjaan yang tidak berhemah ini,” tambahnya.

Dipetik laporan Malaysiakini, beliau turut mendakwa  ketua juruaudit telah meletakkan DanaInfra dalam laporan 2018 mereka sebagai salah satu daripada lima syarikat yang tidak dapat membayar pinjaman sepenuhnya dengan sepatutnya.

“Kerajaan akhirnya menyuntik RM1 bilion kepada DanaInfra untuk membayar sebahagian daripada hutangnya.

Jangan rakyat terbeban kerana hutang negara
“Walaupun kita tidak menjangka pengangkutan awam memberi pulangan yang sangat menguntungkan, pembinaan dan operasi infrastruktur rel mesti dibiayai dengan cara yang mampan,” katanya, sebelum mengulangi gesaannya sebelum ini untuk menghentikan projek itu.

Sebelum ini, Chang telah menggesa kerajaan menghentikan pelaksanaan projek MRT3 supaya jawatankuasa pilihan Parlimen dapat meneliti projek itu dengan lebih mendalam.
 

Post a Comment

0 Comments