Alex Rins juara, Hafizh tamat perlumbaan depan Lorenzo


PELUMBA MotoGP Malaysia, Hafizh Syahrin Abdullah menamatkan perlumbaan Grandprix British sebentar tadi dihadapan bekas Juara MotoGP Jorge Lorenzo.

Hafizh yang bergelut dengan prestasi jentera KTM ditunggangnya sejak awal musim itu dilihat kosisten mengendali jenteranya pada perlumbaan di litar Silverstone ini.

Hafiz melonjak naik ke tangga 24 keseluruhan

Bermula di petak ke 20, Hafizh mengekori rapat Lorenzo sejak awal perlumbaan sebelum bertindak bijak memintas pelumba Sepanyol itu selang beberapa pusingan sebelum berakhir perlumbaan .

Anak kelahiran Selangor itu akhirnya berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ke-13 dengan mengumpul tiga mata, Lorenzo yang menunggang jentera Repsol Honda ketinggalan hampir dua saat untuk berada di kedudukan ke 14.

Sementara itu, Pelumba Suzuki, Alex Rins menjadi juara pada perlumbaan hari ini yang dicemari insiden melibatkan pelumba Petronas Fabio Quartararo dan Ducati Andrea Dovizioso di awal perlumbaan itu.
Insiden diawal perlumbaan
Rins berjaya memintas pelumba pilihan Marc Márquez hanya beberapa meter sebelum garisan penamat.

Sebelumnya, kedua-dua pelumba itu mempamerkan corak tunggangan agresif bagi merebut tempat pertama. Berlaku cubaan memintas satu sama lain di tiga pusingan terakhir perlumbaan.

Rins berjaya berada hanya 0.013 saat dihadapan Marquez.

"Saya dapat lihat Marques semakin laju, tetapi akhirnya dapat memintasnya," kata Rinn kepada media sebaik perlumbaan.

Sementara itu, pelumba Monster Yamaha, Maverick Vinales mengekori rapat kedua-dua pelumba untuk berada di kedudukan ketiga dalam perlumbaan hari ini.


BACA: Masa depan Redbull ditangan Pedrosa
BACAKedudukan kelayakan Grandprix British

Dua lagi pelumba Yamaha, Valentino Rossi dan Franco Morbidelli masing-masing menamatkan perlumbaan di tempat keempat dan kelima.


Zarco bakal tinggalkan KTM
Selain insiden melibatkan penunggang Petronas dan Ducati, perlumbaan ini juga dicemari insiden melibatkan dua penunggang jentera KTM.

Berlaku pelanggaran diantara anak emas KTM Miguel Oliveira dengan Johann Zarco yang menyaksikan kedua-dua mereka tidak dapat menamatkan perlumbaan sepanjang 20 pusingan itu.

Post a Comment

0 Comments