Peruntukan sekolah: Tuduhan Tuan Ibrahim dibidas Ahli Parlimen Miri

SEORANG  Ahli Parlimen membidas kenyataan Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man yang menuduh sekolah vernakular Cina mempunyai kemudahan lebih baik berbanding sekolah kebangsaan kerana kerajaan memperuntukkan lebih banyak dana kepada sekolah jenis itu.

Chiew Choon Man yang merupakan Ahli Parlimen Miri melalui satu kenyataan pada Ahad menegaskan, tuduhan Tuan Ibrahim bukan sahaja tidak berasas tetapi juga cubaan terang-terangan untuk mempolitikkan perkara yang sepatutnya melebihi kepentingan partisan.

"Dakwaan Tuan Ibrahim bahawa kerajaan menyediakan lebih banyak pembiayaan kepada sekolah jenis kebangsaan, seperti sekolah Cina, dan bukannya sekolah kebangsaan, adalah tidak benar," katanya.

Bertentangan dengan dakwaan Tuan Ibrahim, Chiew berkata kerajaan menyediakan pembiayaan yang saksama kepada semua sekolah kebangsaan tanpa mengira klasifikasi mereka.

“Bagi sekolah jenis kebangsaan, termasuk sekolah Cina dan mubaligh, kerajaan memang menyediakan tahap pembiayaan penyelenggaraan tertentu.

“Bagaimanapun, selebihnya sumber untuk sekolah-sekolah ini datang daripada derma awam dan sokongan masyarakat – satu amalan yang mantap yang membolehkan sekolah vernakular berkembang maju dan memenuhi keperluan pendidikan yang pelbagai negara kita,” tambahnya.

Sementara itu Chiew menyatakan kebimbangan terhadap kenyataan Tuan Ibrahim yang dilihat cuba memainkan naratif politik berbanding menangani keperluan pendidikan sebenar.

Tegasnya, sebagai wakil rakyat, Tuan Ibrahim harus bekerjasama secara konstruktif dengan kerajaan untuk meningkatkan hasil pembelajaran untuk semua kanak-kanak Malaysia.

"Saya menggesa Tuan Ibrahim dan PAS supaya tidak mempolitikkan isu pendidikan dan sebaliknya fokus mencari penyelesaian yang benar-benar memberi manfaat kepada pelajar kita," tegasnya lagi.

"Bukan membuat tuduhan tidak berasas yang hanya menimbulkan perpecahan tidak membawa apa-apa untuk memajukan pendidikan di Malaysia," tegasnya.

Post a Comment

0 Comments