Projek rintis jamin kelestarian makanan akan dilancarkan



BEBERAPA projek perintis bagi mengurangkan kebergantungan negara terhadap bahan mentah import akan dilancarkan tidak lama lagi.

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata, kementeriannya dan sejumlah kementerian lain antaranya Kementerian Kewangan dan Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan sedang merangka beberapa strategi bagi mencapai objektif itu.

Antaranya yang bakal diberi perhatian adalah projek melibatkan rantaian makanan yang bertujuan menjamin kelestarian petani tempatan.

"Kita sedang merangka strategi baru terutama melibatkan rantaian makanan. Ia agar lebih banyak sumber dalam negara dapat kita gunakan bagi menggantikan makanan import.

"Ini adalah penyelesaian mudah (quick win solution) dan insya-Allah ia akan diumumkan dari masa ke masa," katanya pada sidang media berhubung penerbitan Indeks Harga Pengguna (IHP) Disember 2022 pada Rabu.

Sementara itu Rafizi menjelaskan bahawa kementerian diterajuinya memberikan tumpuan terhadap pengurusan harga barang di pasaran yang memberi kesan langsung terhadap kos hidup rakyat selain isu gaji dinikmati golongan pekerja di negara ini.

Kerajaan bakal tingkat sumber tempatan
“Ada orang bertanya kenapa Kementerian Ekonomi bercerita harga barang sebab selalunya kementerian ini sibuk dengan cerita projek besar, unjuran 10 tahun dan sebagainya.

“Walaupun kerja ini nampak selalunya dipermainkan, inilah yang ada kesan paling besar kepada rakyat,” jelas Ahli Parlimen Pandan itu.


Post a Comment

0 Comments