Balai Bomba 111 tahun hotspot pelancongan baru



PELANCONG ke Pulau Pinang kini boleh mengambil kesempatan melawat ikon baharu pelancongan di negeri itu.

Ia pengumuman bagi menjadikan Balai Bomba dan Penyelamat Lebuh Pantai di Georgetown sebagai ikon hotspot pelancongan.

Central Fire Station berusia 111 tahun
Balai Bomba itu yang dijenamakan semula sebagai ‘Central Fire Station 1908’ dengan fon depan hitam besar, menggantikan papan tanda merah bertepatan dengan reka bentuk berstruktur asal seperti yang digunakan 111 tahun lalu.
 
Sebagai rekod, balai tersebut tercatat sebagai satu daripada jabatan bomba dan penyelamat tertua di Malaysia dan yang masih beroperasi,

“Bangunan Balai Bomba dan Penyelamat Lebuh Pantai adalah satu bangunan ikonik dan bangunan warisan Kategori I di dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO Georgetown,” kata Ketua Menteri, Chow Kon Yeow.

Beliau sebelumnya mengadakan lawatan ke balai berkenaan.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang, Saadon Moktar menjelaskan, inisiatif terbaharu itu dibuat bagi menarik pelancong dan mengiktiraf ia sebagai balai bomba pertama di negeri ini. 
Ketua Menteri ketika lawatan | Pic- Buletin Mutiara
Selain papan tanda itu, Saadon juga berkata bentuk bangunan dan beberapa cirinya akan dikekalkan bagi menyesuaikannya dengan syarat Pelan Kawasan Khas Tapak Warisan Dunia Georgetown.

Satu daripada ciri ikonik bangunan yang mempunyai reka bentuk struktural ialah gabungan corak arkitektural, corak klasikal menggabungkan corak Mughal menara empat tingkat dengan pengaruh dari era senibina Edwardian.

Post a Comment

0 Comments